פילאטיס
אימונים פונקציונליים

כל מה שרצית לדעת על פילאטיס

הסבר קטן על העולם המדהים שעומד מאחורי השם "פילאטיס"
02 פברואר 2019

פילאטיס היא שיטה לתנועה ואימון הגוף כך שהגוף יוכל לתפקד, להתנהל ולבצע את הפעולות היומיומיות הפשוטות בצורה נכונה המאפשרת מינימום מאמץ ומניעת שחיקה ופציעות מיותרות.
ממציא השיטה נקרא ג'וזף פילאטיס – כן כן, "פילאטיס" זה שם משפחה והממציא הוא גבר.

ג'וזף פילאטיס האמין שסגנון החיים המודרניים, יציבה לא נכונה ואף טכניקת נשימה לא נכונה הם הבסיס לבעיות בריאותיות רבות. כפתרון הוא עיצב סדרה של תרגילים אשר יעזרו לתקן חוסר איזון שרירי וישפרו את היציבה, הקואורדינציה, שיווי המשקל, הכוח והגמישות. שיטת הפילאטיס מאפשרת טווחי תנועה גדולים יותר במפרקים ולאורך כל עמוד השדרה במטרה למנוע לחץ שנוצר על החוליות והמפרקים מתנועה בלתי יעילה בחיי היום יום. השיטה כוללת תנועות מדויקות המתמקדות בשרירי הליבה של הגוף – שרירי הבטן, החזה והגב. הטכניקה בנויה על היחס שבין הנשימה והתנועה (מתי שואפים ומתי נושפים) ושליטה על מרכז הגוף תוך שימת דגש על ייצוב (Stabilization) כבסיס לתנועה חופשית.

שיטת הפילאטיס היא אינה רק אוסף של תרגילים. היא שיטה חכמה, מאתגרת, מאפשרת הבנה ושליטה בגוף ובתנועה, ג'וזף פילאטיס החל לפתח את השיטה בזמן מלחמת העולם הראשונה (1914), כאשר הוכנס למחנה מעצר באנגליה היות והיה אזרח גרמני. פילאטיס אשר עבד לפני כמתאגרף מקצועי החליט לעזור לחבריו במחנה לשמור על כושר ובמקביל פעל בבית החולים המקומי וסייע לפצועים בשיקום. הוא חיבור קפיצים וחבלים מהמיטות למפרקי ידיהם ורגליהם על מנת ליצור התנגדות לשרירים ובכך לחזקם. טכניקה זו הובילה לפיתוח מיטות האימון המפורסמות של פילאטיס.

פילאטיס אף הושפע משיטות נוספות כגון יוגה, אומנויות לחימה ועולם המחול.

התרגילים בשיטה מבוצעים במספר חזרות קצר, מתוך רצון לאפשר ריכוז במהלך כל חזרה ולהימנע מלהתיש את השריר (בניגוד לעקרון החיטוב אותו אנו פוגשים למשל בשיעורי ה"עיצוב וחיטוב" המוכרים). כל תרגיל פילאטיס דורש ייצוב של חלקים מסוימים, תנועה מאוזנת ומבוקרת בחלקי גוף אחרים כאשר הנשימה היא העיקרון המוביל של השיטה. מדובר בנשימה שונה מהנשימה היומיומית הרגילה ולמתאמנים חדשים לוקח בדרך כלל מעט זמן להתרגל אליה ולקצב השיעור השונה אך אחרי כמה שיעורים – מתמכרים. שיעורי הפילאטיס יכולים להתקיים כשיעורי מזרן (עם או ללא אביזרים כגון כדור וגומה) או על מכשירים בחדרי סטודיו ייעודיים לפילאטיס.

השיטה מתאימה לכל אחד בכל גיל ובכל מצב גופני. מומלצת בעיקר כשיקום מפציעות ולמי שאוהב לעבוד נכון, להכיר ולהתחבר אל הגוף ברבדים נוספים.

In 10 sessions you'll feel  the difference"

in 20 you'll see the difference

" and in 30 you'll have a new body

Joseph Pilates.

 

אודות הכותב
וואן בודי - אתר הכושר של ישראל: יוצרים לישראלים בית חם ומקצועי לכל תחום הכושר, תזונה נכונה ואורח חיים בריא על ידי תוכן איכותי, מקצועי, צעיר ומעניין.