מתיחות לפני אימון
אימונים

האם חייבים מתיחות לפני אימון? התשובה מפתיעה

החל מהמתאמנים המצויים בחדר הכושר ועד לאתלטים בכירים, מתיחות לפני אימון הוא דבר נפוץ. אך לאחרונה מחקרים מטילים ספק ביעילות של דבר זה
22 יולי 2019

מחקרים מראים כי מתיחות לפני אימון גורמות לשרירים שלנו להיות חלשים יותר ואיטיים יותר, אף על פי שאנו עלולים להרגיש משוחררים יותר.
בעבור רוב המתאמנים זה עלול לפגוע בביצועים.
עם זאת מתיחה מגדילה את טווח התנועה. מתעמלת קרקע עשויה לעשות מתיחות לפני הופעה על מנת לבצע שפגט במהלכו.
למרות שהיא חלשה יותר, הביצועים שלה השתפרו. אומנם יש אנשי מקצוע הטוענים שהירידה בביצועים במהלך האימון בעקבות מתיחות לפני כן זה דבר שיצא מפרופורציות.
סביר להניח שהמתיחות המתבצעות על רוב המתאמנים הממוצעים כיום מייצרים שינוי כמעט אפסי ואף זניח בגיוס הכוח בעת אימון.

שרירים תפוסים

האם מתיחה לפני פעילות גופנית עשויה לפחית את הסיכון לפציעה?

הראיות בשטח מרמזות כי מתיחות לפני אימון אינן מפחיתות את הסיכוי שלנו להיפצע.
על פי מספר מחקרים גדולים שנעשו בתחום אומר פרופ' רוב הרברט (מ- Neuroscience Research Australia).
עוד מצא כי יש קשר כלשהו בין השפעה של מתיחות הפחתה של פציעות כמו קרעים בשרירים/גידים/רצועות, ומתיחות. יחד עם זאת ציין כי גם אם אכן זה משפיעה זה נעשה רק בצורה מאוד מינורית.

ומה עם כאבי שרירים?

נמצא כי מתיחות בין אם לפני ובין אם אחרי אימון אינן מפחיתות משמעותית את הכאבים המתעוררים בשרירים שלנו לאחר אימון (DOMS) אצל מתאמנים בוגרים בריאים.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by ONEBODY אתר הכושר של ישראל (@onebody.co.il) on

אז לעשות מתיחות לפני אימון או לא?

ההחלטה שלך אם לעשות מתיחות לפני אימון או לא צריכה להיות מבוססת על המטרות שלך. אם לדוגמא המטרה שלך היא להפחית את הסיכוי שלך להיפצע אז המתיחות הן מיותרות.
הזמן שהשקעת במתיחות לפני אימון יביא יותר תועלת אם ינותב דווקא לחימום השריר והגוף. מנגד אם המטרה שלך היא להגדיל את טווח התנועה שלך על מנת לבצע שפגט לדוגמא אז אף על פי שיהיה לנו פה הפסד של כוח חשוב לעשות מתיחות.
עבור רוב המתאמנים הממוצעים כיום ביצוע מתיחות לפני האימון הינו עניין של העדפה אישית. אם אתה אוהב לעשות מתיחות עשה זאת, ואם לא אז אל תעשה.

מה עם מתיחות אחרי אימון?

נכון להיום יש עדויות מעוטות מאוד על מתיחות ספציפית מיד לאחר אימון. אם הייתי צריך לבחור מתי לעשות מתיחות, הייתי בוחר לעשות זאת לאחר האימון.
מאחר ולאנשים יש נטייה "להימרח" ובעקבות כך אנו עלולים להפסיד זמן מהאימון עצמו.
בנוסף לזה אם נעשה מתיחות לאחר האימון נרוויח גם זמן להרגיע את הנשימות שלנו ואת הדופק ולהחזיר את הגוף והנפש שלנו למצב של מנוחה.

באופן כללי מתיחות מחוץ לזמן האימון (או אימון מתיחות בפני עצמו) עלול להעצים כוח ומהירות ולהפחית פציעות.
הזמן הטוב ביותר לעשות מתיחות זה כאשר השרירים חמים וגמישים, כגון בזמן יוגה או פילאטיס.

אז בואו נסכם את זה

למתיחות לפני אימון יש חלק יותר טקסי כיום אצל המתאמנים הממוצעים היום בחדר הכושר. כמו שאמרתי למעלה, אם זה חלק מהשגרה שלכם ואתם נהנים מזה תמשיכו, אך אם לא גם זה בסדר! הכל תלוי מטרה ויעדים.

רועי גלזן מאמן כושר בריאות ואורח חיים בריא.
"כי למה לשדרג את הטלפון שלנו באלפי שקלים אם אנו יכולים לשדרג את גופנו בחינם?"

מקורות

אודות הכותב
כי למה לשדרג את הטלפון שלנו באלפי שקלים אם אפשר לשדרג את גופנו בחינם?