קפה: טוב, רע וכמה לשתות?

כמה דעות ומיתוסים שמענו לגבי שתיית קפה ביום: אפשר כמה שרוצים, עד 3 מ"ג לכפית, רק אספרסו בלי חלב, רק בבוקר, רק בערב, אך מה באמת נכון ואמתי וכמה קפה אני באמת יכול לשתות? וואן בודי עונים על כל התשובות ועושים סדר, כרגיל.
כמה כוסות קפה מותר לשתות ביום
פורסם: 12/02/19 זמן קריאה: 3 דק’

כמה כוסות קפה מותר לשתות ביום..

את הקפה של הבוקר שתיתם? ומה עם המשך היום? כמה כוסות קפה מותר לשתות ביום? מאוד פשוט.

עד לפני כ- 60 שנה לקפאין לא היה מקום בעולמם של הספורטאים עקב יכולותיו לדחות עייפות בגוף האדם ואז ראו שהוא לא מהווה נוסחת קסם. ברמה הביולוגית מה שהוא אמור לעשות זה בעצם דילוג על גליקוליזה וניוד של חומצות שומן לפלסמה לתאים למעגל קרבס ושרשרת הנשימה. זה מביא לחיסכון במאגרי הגליקוגן ודחיית העייפות.

הסיבות העיקריות לשימוש בקפה (קפאין):

  1. מאיץ ומשפר ביצועי ספורט
    השיפור מתבטא בהארכת משך זמן הפעילות, הורדת הרגשת העייפות, הגברת הערנות ולעתים בהפחתה בתחושת כאב השרירים במהלך המאמץ.
  2. שורף שומנים
    האפקט של מולקולת הקפאין על מערכת העצבים הוא שבעצם גורם לתופעה המעוררת את מערכת העצבים ומגבירה את תנועת חומצות השומן החופשיות מתאי השומן אל זרם הדם.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by ONEBODY אתר הכושר של ישראל (@onebody.co.il) on

הקשר בין קפה ושריפת שומנים

מאחר ובתהליך השחרור של חומצות השומן אל הפלסמה אמור להתרחש חמצון מוגבר של חומצות השומן לאנרגיה וחיסכון בגליקוגן.
לפי הממצאים, חומצות השומן חוזרות בחזרה אל מאגרי השומן ולא מנוצלות לאנרגיה! אולם במחקרים החדשים לא נצפה קשר בין קפאין לשריפת שומנים מוגברת או לירידה באחוזי השומן במיוחד בקרב האוכלוסייה בעלת המשקל הכבד יותר.

איך באמת נצרוך את הקפה?

  1. מחקרים שנערכו מראים שגם לקפאין (כמו לעוד הרבה חומרים ודברים אחרים) הגוף מתרגל ומסתגל אליהם.
    במידה ומתכוננים ונערכים לתחרות יש להפסיק שבוע לפני התחרות את השימוש בקפאין.
  2. רוב המחקרים מצביעים על מינון של 3-9 מ”ג קפאין לק”ג גוף לשיפור ביצועים (long endurance activity) כשעה לפני מאמץ ופעילות גופנית.
  3. ישנם מספר מחקרים המעידים על שיפור בתחום הכוח באמצעות סבילות גדולה יותר לכאב.

תופעות הלוואי של הקפה

מינונים של מעל 700 מ”ג  הראו תופעות לוואי כגון: דופק מואץ, לחץ דם גבוה, חרדה, קושי בשינה.
ובכל זאת בפעם הבאה שתצטרכו אנרגיה, נמצא כי קפסולת קפאין עדיפה על משקה וכן עוזרת בשיפור ביצועים.

כמה כוסות קפה מותר לשתות ביום? ת’כלס את הקפה של הבוקר כולנו כנראה שנמשיך לשתות וכנראה שעכשיו גם כשעה לפני אימון.
הקפה עצמו לא משפיע בצורה שלילית על הגוף במידה מתונה (2-3 כוסות קפה ביום בעלות 3-9 מ”ג קפה) אך כן מומלץ לא לצרוך אותו עם חלב וכן לשתות קפה שחור או אספרסו.


רוצים טיפים יומיים, עדכונים חמים מעולם הכושר והתזונה?
עקבו עכשיו אחרינו עכשיו:
בפייסבוק
ובאינטסגרם


אין לך תפריט או תכנית אימון? היכנסו עכשיו מאגר החינמי שלנו ובחרו את מה שמתאים לכם!

למאגר תכניות האימון
למאגר תפריטי התזונה

אודות הכותב
נטורופת, מאמין בחיבור שבין הגוף והנפש ובאיזון שבניהם. אם חשבת שאין הרבה דרכים לשינוי שאותו רצית כדי שתכיר\י את מור.
עוד כתבות שיעניינו אותך