סוכר
עולם התזונה

סוכר – עד כמה הוא לא טוב לנו ומה היא הכמות המומלצת ביום?

מתי בפעם האחרונה אכלת 17 כפיות סוכר? כנראה שהיום..

19 אוגוסט 2020

מתי בפעם האחרונה אכלת 17 כפיות סוכר?

לפי מחקר בינלאומי שפורסם ב 2013 יכול להיות שזה קורה לך על בסיס יומי ואתה אפילו לא מודע לכך.
המחקר העריך שזו צריכת הסוכר העולמית הממוצעת והיא לא פחות מפי 3 מהמלצת ארגון הרופאים האמריקאי.
אבל יכול להיות שאתה צורך כמויות גבוהות של סוכר לא במודע? איך זה קורה? מה הבעיה עם זה? ומהי בכל זאת הכמות המומלצת?
כל המידע שיצרניות הממתקים לא יפרסמו.

חשבת שאם לא כתוב על גב המוצר את המילה סוכר הוא בטוח לא מכיל סוכר? אולי ההפך הוא הנכון.
סוכר בצורותיו השונות מופיע על אין ספור מוצרים בשמו המוכר או בשמותיו הפחות מוכרים כמו דקסטרוז, פרוקטוז, מלטוז, גלוקוז וגם מולסה, תרכיז פירות, סירופ תירס ועוד.
איפה הבעיה? הסוכרים שמסתתרים בשלל מזונות שאנחנו אוכלים, מתוקים ומלוחים כאחד, יכולים לסכן את בריאותינו.

רוצה לאכול מתוק ובריא ביחד? לחצו כאן למעבר למתכוני הבריאות של וואן בודי>>

הסכנה הבריאותית נובעת מהקשר של צריכת סוכר בצורה לא מבוקרת, להתפתחות מחלות לב, השמנה, סוכרת מסוג 2 וכבד שומני.
כדי להימנע מצריכה גבוהה שעלולה להוביל לתחלואה, משרד הבריאות קבע סימון אזהרה למוצרים מוצקים שמכילים יותר מ 13.5 גרם סוכר ולמוצרים נוזליים שמכילים יותר מ 5 גרם סוכר – ל100 גרם/מ"ל.
אבל בשורה התחתונה, כמה כפיות סוכר מוסף מומלץ לצרוך ביום? אפילו לא גרם אחד.

סוכר

איך קורה שמערכות הגוף המתוחכמות שלנו גורמות לנו לחשוק ברכיב שכביכול לא נחוץ לנו?

החיפוש שלנו אחר מתוק התחיל בתקופות קדומות יותר.
בעבר הרחוק, אנשים שצרכו דבש, פירות וירקות שמכילים פרוקטוז (זוכרים שמות נרדפים?) נהנו מקלוריות נוספות ובכך הגדילו את סיכויי ההישרדות שלהם בתקופות של מחסור.

תחושת ההתרוממות שמקנה לנו הסוכר מאוד דומה לחומרים ממכרים אחרים כמו אלכוהול, סיגריות ואפילו קוקאין והיא למעשה הסתגלות אבולוציונית.
במילים פשוטות: אותה תחושת התרוממות שאנחנו חשים לאחר אכילת סוכר, גורמת לנו לחשוק במתוק, והיא התפתחה לאורך שנים רבות על מנת להניע את האדם לחפש סוכרים במטרה לשפר את סיכויי ההישרדות שלו.

רוצים לקבל את onebody למייל? הרשמו לניוזלטר שלנו

אם בעבר רדפנו אחר הסוכר, היום נדמה שהוא רודף אותנו. בעולם המודרני הוא מופיע בכל מקום ודי קשה לנו לסרב לו.
אז פעם הוא היה בריא לנו והיום לא? ההסבר הוא פשוט: המקורות לסוכר בעבר (למשל פירות), היו טבעיים והכילו סיבים תזונתיים שמאטים את קצב ספיגת הסוכר, וגם ויטמינים ומינרלים שמעניקים ערך מוסף.
לעומת זאת, הסוכר הלבן שבשימוש נרחב היום, מזוקק מקנה סוכר בתהליך שפוגע בערכים התזונתיים, ולכן אין לנו שום צורך בו.
חושבים במקרה שהסוכר החום זה הפתרון המושלם? הוא לא יותר מסוכר לבן פחות תהליך זיקוק אחד, ההבדלים התזונתיים בין השניים זניחים, וכן גם הסוכר החום קשור לאותה שורה של מחלות כמו הסוכר הלבן.

ובכל זאת, כאשר הסוכר מככב במקום הראשון כמזון הנחשק ביותר בעולם המודרני, לצערנו או לשמחתנו הוא משתלב בתפריט שלנו גם אם לא תכננו שכך יהיה ולמרות שאין לכך הצדקה מטבולית.
אז אם כבר אוכלים סוכר פשוט, כדאי לעשות זאת בצורה חכמה ע"י שילובו עם מעט שומן או חלבון למשל עוגה עם אגוזים או אבטיח עם גבינה בולגרית.
באופן זה נוכל להפחית את העלייה החדה והמהירה של הסוכר בדם, שפחות טובה לבריאותנו.

סוכר

אודות הכותב
בחורה פרפקציוניסטית, מה שלא נעשה בשלמות לא נעשה, אתם יודעים למי מראים חצי עבודה? בעלת B.SC במדעי התזונה, האוניברסיטה העברית