יוגה
אימונים

יוגה – איזה סוגים קיימים ומה ההבדל בינהם?

עולם היוגה והמודעות לסוג האימון הזה הלכה וגברה בשנה האחרונה מאוד. נוכל לראות קבוצות שלמות מבצעות יוגה בפארקים ובחופים, אך איזה סוג הכי טוב?
06 ספטמבר 2020

זה הזמן לצלול פנימה ולהבחין בין הסוגים השונים שקיימים בתחום.
יוגה היא מושג כללי ורחב ואני פה כדי לעשות לכם סדר בבלאגן ולהכיר לכם את הזרמים הראשיים שעולם היוגה מציע לנו.

יוגה קלאסית

היוגה הקלאסית והעתיקה ביותר שמאוזכרת בכתבי הסנסקריט (הודית עתיקה) היא ההאטה יוגה או בתרגום חופשי Forceful יוגה.
הקצב שלה בדרך כלל איטי יותר, אך לא בהכרח והיא האיזון האולטימטיבי בין כוח וגמישות, במחשבה וגם בגוף.
מה זה אומר במחשבה ובגוף? ניקח לצורך העניין את המושג גמישות גוף שמתבטאת בטווחי תנועה, וגמישות מחשבתית שמתבטאת ביכולת להיות בעלי תודעה פתוחה, שתורמת לנו בניהול אורח חיים נכון.
למשל, אם התודעה שלנו מוגבלת רק לסוג אחד של אימון גופני, כנראה שלא ננסה אופציות שיכולות להיות מתאימות ויעילות יותר.

איך הכוח הגופני הולך יד ביד עם כוח המחשבה בעולם היוגה?
בהאטה יוגה נשאף להשתמש במחשבות שלנו כדי לחזק ולשפר את הביצועים הגופניים שלנו ונשאל – האם אני מניע את עצמי בעזרתן קדימה?
או נותן למחשבות מעכבות ומורידות מוטיבציה להשתלט עליי ולהושיב אותי על הספה?

יוגה

אשטנגה יוגה

סוג נוסף מוכר מאוד של יוגה הוא אשטנגה יוגה. זו שיטה של סדרות קבועות שהומצאו על ידי פטאבי ג'וייס ב-1948 ומתורגלות במערב עד היום.
יש לומר שבדרך כלל הקצב דיי מהיר.
בסדרות קיימות תנוחות היוגה שמתבצעות על פי סדר מסוים שלא משתנה, כך שאוהבי שגרה מתאהבים בסוג יוגה הזה שיש לומר שהוא מחזק מאוד כי החזרתיות על התנוחות גורמת לגוף לזכור ולשנן טוב יותר את התנוחות והשמות.

יוגה

גם לאיינגר יוגה יש את היתרונות שלה

היא פותחה על ידיי בי.קיי.אס איינגר שהביא את היוגה למערב לפני כמאה שנה במקביל לאשטנגה.
היא מתאפיינת בשימוש בעזרים כגון כיסא יוגה, בלוקים וחבלים ורצועות כדי להגמיש את הגוף ואני אוהבת להקביל אותה לפילאטיס מכשירים של עולם היוגה.
השיטה מתאימה יותר לאנשים שזקוקים לתמיכה שתעזור להם בדיוק של התנוחות היוגיות.

התפתחות מאוחרת יותר של היוגה היא ויניאסה יוגה

היחודיות של שיטה זו מתאפיינת בזרימה בין תנוחה לתנוחה, שמדמה סוג של ריקוד שמאפשר להתחבר אל העצמי.
השיטה הזו היא הנפוצה ביותר במכוני כושר ויוגה בישראל בגלל ההרגשה המדהימה של תזוזה שמערבת בתוכה נשימה מודעת.

ואם מדברים על נשימה, אין לנו מושג קלוש של איזה כוח אדיר יש לכלי הזה

ביוגה ישנן נשימות מיוחדות, שלומדים אותן בשיעורי יוגה מעמיקים ויסודיים יותר.
כשלומדים להשתמש בכוח השאיפה והנשיפה התוצאות הן שליטה יותר טובה בגוף שתבטיח לנו חיזוק וגמישות, במצב של הרגשות שלנו שבסופו של דבר מביאים לפעולות שאנחנו עושים ובכלל, לא רק על מזרן היוגה ובאימונים אלא ביומיום.
שליטה בנשימה בזמן תרגול היוגה שמתורגמת לחיים שלנו מביאה להצלחה בטוחה בניהול אורח חיים בריא.
בנוסף, נשימה נכונה וביצוע יוגה בצורה טובה עשויה לסייע לנוע בהתאוששות של הגוף, בחיזוקו ובהגברת הגמישות שלו.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Tal Yossef (@tal_yossef_yoga) on

ומה החסרונות?

עד עכשיו הצגתי את הצד היפה של היוגה, אבל כדאי גם לראות ממה צריך להיזהר- שיטות שמבטיחות הורדת קלוריות קיצונית ומיידית כמו ביקראם יוגה הן לגמרי מחוץ לתחום.
ביקראם יוגה היא אשטנגה יוגה בחדר סגור עם 40 מעלות.
ניסיתי את השיטה הזו מתוך סקרנות כשטיילתי בניו יורק כי הביקראם עדיין נפוצה שם מאוד למרות שהוכחה כמזיקה ומסוכנת.
בביקראם נכנסים לחדר שרק עצם השהייה בו קשה עד בלתי נסבלת.
הזעתי כמו ארטיק וקצת לפני סוף השיעור הייתי על סף התעלפות.
כשהמדריכה זיהתה את הקושי שלי היא ניגשה אליי והסבירה שזו תגובה נורמלית לשיעור ראשון, ומהר מאוד הבנתי שזה גם השיעור האחרון.
אין סיבה לסבול ביוגה.

לסיכום, בחרו בשיעור מתחילים לא משנה באיזה זרם בחרתם.
לא כדאי לקפוץ למים עמוקים מדי ולרצות לברוח מהשיעור, אלא להבין איזה סוג בנאדם אנחנו – אוהבי האיזון האולטימטיבי או חובבי השגרה והסדר, חסידי הפתעות או אנשים שאוהבים שימוש באביזרי עזר ודיוק.
כך נגלה איזו שיטה עובדת בשבילנו הכי טוב ונוכל להתמיד ביוגה, סוד ההצלחה – הוא בהתמדה.