עולם התזונה

יש פירמידה בישראל ומסתבר שהיא קשורה לתזונה שלכם

לימדו אותנו שזה הכל, ואם לא הכל זה ודאי הרוב בתזונה מאוזנת. אני כמובן מדברת על פירמידת התזונה שהייתה תלויה לנו בכל כיתה בבית ספר. האם הפירמידה הזאת משקפת את האמת?
11 דצמבר 2018

פירמידת המזון

אז כמה בעצם הכמויות שאנחנו באמת צריכים להכניס לתפריט היומי שלנו? כמה שומנים? כמה חלבונים? כמה ירקות ודגנים? משרד הבריאות הישראלי עושה סדר באמצעות פירמידת המזון שתאמינו או לא, רלוונטית באותה מידה לכלל האוכלוסייה הבריאה, גם אם אימון בחדר הכושר הוא דבר קבוע בשבילך וגם אם העלאת הדופק היחידה שנגרמת לך היא מההתרגשות משוקולד.

הפירמידה מציגה באופן גרפי, פשוט ותמציתי את התעדוף שנכון לכלל האוכלוסייה הבריאה, כאשר הקו המנחה הוא צמצום הכמות היחסית ככל שעולים במעלה הקבוצות בפירמידה.
כידוע, מומלץ להרבות בשתיית מים ולכן הם ממוקמים בבסיס הפירמידה, ומנגד, אי שם בקדקוד הפירמידה ממוקמת הקבוצה שמתיימרת להכניס לחיינו צבע, טעם וריח, בוחנת את יכולת העמידה בפיתויים שלנו (ולפעמים גם מנצחת), מנחמת ברגעים קשים ולוקחת חלק בהרבה שמחות. נו כבר ניחשתם? אלו הם הממתקים, החטיפים והשתייה המתוקה שבהחלט לא הכרחיים לגופינו, שלא נאמר מזיקים, מופיעים מסיבה זו אחרונים במעלה הפירמידה ובמנותק ממנה.

הנה הפירמידה שמתאימה לכם באופן אישי
בגוף הפירמידה 5 קבוצות עיקריות: דגנים, ירקות, פירות, מזונות עשירים בחלבון ומזונות עשירים בשומן. פעלו בהתאם להנחיות הבאות:

  1. בחרו מזונות מ- 3 קבוצות מזון לפחות בכל ארוחה.
  2. ודאו כי לאורך היום צרכתם מזונות מגוונים מכל 5 הקבוצות.
  3. הקפידו על שתיית מים מרובה. ככלל, מי הברז בישראל בטוחים לשתייה.
  4. העדיפו מזונות העשירים בסיבים תזונתיים כמו דגנים מלאים, קטניות, ירקות ופירות.
  5. המעיטו בצריכת מזונות המכילים שומן רווי ושומן טראנס כמו בורקסים, חטיפים ועוגיות.

וכושר הגופני, מה איתו?
פעילות גופנית חשובה ויש לה צד משמעותי בסיפור.
דרך עשיית ספורט (בעדיפות לסוג שאתם מתחברים אליו ואוהבים אותו) הגוף מוציא אנרגיה ושומר על המאזן הקלורי.

אם לא עשיתם זאת עד עכשיו אז כדאי שתיכנסו לפרופורציה, כי אכילה בכמויות הנכונות בשילוב עם ביצוע פעילות גופנית יכולים לסייע בשמירה על בריאות נאותה ובמניעת מחלות כרוניות בעתיד.

 

מקורות:

  1. משרד הבריאות
אודות הכותב
בחורה פרפקציוניסטית, מה שלא נעשה בשלמות לא נעשה, אתם יודעים למי מראים חצי עבודה? בעלת B.SC במדעי התזונה, האוניברסיטה העברית