שומנים
עולם התזונה

שומנים טובים ושומנים רעים – המדריך המלא

מסתבר ששומן לא תמיד הוא משהו רע ומשמין, אלא בדיוק להפך! תמחקו את החיוך זה לא אומר שמעכשיו אפשר לתקוע גלידות והמבורגר כל היום, יש שומנים רעים לגופנו ויש שומנים שהם מעולים וחשוב שנצרוך מהם.
20 נובמבר 2018

שומנים ושמנים

שנים לימדו אותנו שצריך לפחד ולהתרחק מ'שומנים', היום רוב העולם מבין שלא כל השומנים הם שומנים רעים שצריך לפחד מהם.
שנת 2018 וצוות וואן בודי מוציאים את כל האמת לאור ועושים סדר.

שומנים טובים, מה זה?

  • שומנים טובים מחזקים את מערכת החיסון שלנו
  • מונעים דלקות
  • מחזקים את רמת האנרגיה בגופנו
  • מורידים את רמת הכולסטרול
  • שומרים את תקינות כלי הדם, המוח, הלב ואפילו תורם בהרזיה והורדת אחוזי שומן גוף.

בכתבה אנו למדים להבדיל איזה שומנים חשוב שנצרוך ואיזה פחות.

avocado_katava

נהוג לחלק שומנים לשלושה סוגים עיקריים:

  1. שומן רב בלתי רווי

    המכונה גם "שומן טוב", הוא למעשה שומן ניגר.
    חומצות השומן הללו, חיוניות לפעילות תקינה של מערכות שונות בגוף.
    כמו כן, שומן רב בלתי רווי (אומגה 3,6) מסייע להפחתת כמות הכולסטרול הרע בדם (LDL), ולהעלאת רמת הכולסטרול הטוב בדם (HDL), לבריאות הלב ולמניעת טרשת עורקים, למניעת דיכאון, לבריאות המפרקים ולהגברת שריפת השומנים בדם.
    את סוג שומן רב בלתי רווי נמצא במזונות המכילים אומגה 3 ואומגה 6, הנה כמה מזונות כאלה:
    שמן או זרעי שומשום, חמניות, שקדים, אגוזים, תירס, כותנה, סויה וחריע, וכמובן מצוי בדגים.

  2. שומן חד בלתי רווי

    המכונה גם "שומן טוב", הוא שומן המסייע להפחתת רמת הכולסטרול הרע (LDL) ורמת הכולסטרול הכללית בדם, וכך למעשה מגונן על הלב.
    מומלץ כי מרבית השומן בתפריט התזונתי יורכב משומן חד בלתי רווי.
    שומן חד בלתי רווי, נמצא בדגים ובמזון מן הצומח, לרבות: אבוקדו, שמן קנולה, זיתים, שמן זית, בוטנים, אגוזים ושקדים.

  3. שומן רווי

    המכונה גם "שומן רע", הוא למעשה שומן מוצק.
    צריכה מוגברת של שומן רווי עשויה לגרום לעלייה של רמת הכולסטרול "הרע בדם" (LDL) וכתוצאה מכך להיווצרות פלאק על גבי דפנות העורקים, אשר גורמת לחסימת עורקים.
    שומן רווי מהווה חלק בלתי נפרד מהתזונה המערבית המודרנית, ולפיכך נמצא כגורם מרכזי למחלות לב וכלי דם, טרשת עורקים ועוד.
    שומן רווי נמצא גם במוצרי מזון מעובדים או קפואים, כגון: אבקת מרק, גלידות, ופלים, דברי מאפה, שוקולד, מרגרינה, חמאה, ועוד היד נטויה.
    יום צ'יט

מלבד שלושת סוגי השומן הללו (שומן רווי, שומן רב בלתי רווי ושומן חד בלתי רווי), קיים סוג נוסף של שומן תעשייתי, שיש לתת עליו את הדין, הלא הוא שומן טראנס.

רוצים לקבל את onebody למייל? הרשמו לניוזלטר שלנו

שומן טראנס

המכונה גם שומן "מסוכן", הוא למעשה שומן צמחי סינתטי אשר עובד וחומצן בתהליך תעשייתי, והפך משומן "טוב" לשומן "מוצק מסוכן".
שומן הטראנס, מפריע לגוף לנצל את חומצות האמינו ושומני האומגה, בדיוק כפי שחומצות שומן רווי פועלות. על גבי תווית הערכים התזונתיים, הוא מופיע כשומן רב בלתי רווי, ובכך, מתעתע אנשים רבים.
שומן טראנס ידוע כמחולל מחלות, כגון: סכרת, טרשת עורקים וסרטן.
שומן טראנס, ימצא לרוב במוצרי מזון מעובדים, קפואים ומהירים, כגון:
חטיפים מלוחים, מרגרינה, עוגיות, ממתקים, פופקורן, צ'יפס, קרקרים, עוגות, דברי מאפה, אבקת מרק, ממרח שוקולד, שמני טיגון, חמאת בוטנים (לא טבעית) ועוד.

מבט על הסימון התזונתי יעזור לנו לבחור נכון

  1. דל שומן

    אומנם המונח מציין שהמוצר ללא שומן אבל זה לא אומר שמספר הקלוריות שלו נמוך, כן כן שמעתם נכון – יכול להיות מצב בו מוצר דל שומן אך עתיר סוכר ואז הערך הקלורי שלו עולה.
    לדוגמא משקה קל תפוזים מכיל 100-120 קלוריות לכוס (כמו פרוסת לחם עם ממרח) ולכן זה אינו דיאטטי.

  1. "ללא כולסטרול"

    מדובר למעשה במשחק עיניים ובלבול הלקוח משום שמזונות המכילים שומן מהצומח גם ככה אינם מכילים כולסטרול.
    לכן שימוש בתוויות המבשרות "ללא כולסטרול" במקרה של שמנים אלו, נכונה אולם אינה רלוונטית.
    כדי למנוע נזק מצטבר ללב ולמערכת כלי הדם, יש לבדוק שהמוצר אינו מכיל אחוז גבוה של שומן רווי, שומן מוקשה ושמן שעבר טיגון או חימום.
    זאת כי ריבוי בצריכה של רכיבים אלו מהווה גורם עיקרי לייצור מוגבר של כולסטרול בגוף, ולמעשה אלה מזיקים יותר מאשר תכולה מסוימת של כולסטרול במזונות שונים.

עד כאן, וואן בודי עושים סדר. יש לכם שאלות נוספות? כתבו לנו עכשיו בתגובות בתחתית הכתבה.

מקורות

  1. ALUMMOT
אודות הכותב
נטורופת, מאמין בחיבור שבין הגוף והנפש ובאיזון שבניהם. אם חשבת שאין הרבה דרכים לשינוי שאותו רצית כדי שתכיר\י את מור.