מתיחות לפני אימונים: “גורמות לשרירים שלנו להיות חלשים”

מתיחות לפני אימון הוא דבר נפוץ, החל מהמתאמנים המצויים בחדר הכושר ועד לאתלטים בכירים אך לאחרונה מחקרים חדשים מטילים ספק ביעילות של דבר זה.
strech_before_workout
פורסם: 27/08/18 זמן קריאה: 4 דק’

האם אנו מרוויחים או מפסידים מאותן מתיחות לפני אימון?

מחקרים מראים כי מתיחה לפני פעילות גופנית אינה סבירה להפחית את הסיכוי לפציעה, לשפר את הביצועים או למנוע כאב שרירים.
עם זאת אין ראיות גם שמתיחה לפני או אחרי אימון יגרמו נזק כלשהו. על מנת להבין טיפה יותר לעומק את המכניקה של המתיחות ולהבין כמה מתיחות אתה באמת צריך בחייך, הנה ההסבר.

המחקרים
מחקרים מראים כי מתיחה לפני אימון גורמת לשרירים שלנו להיות חלשים יותר ואטיים יותר, אף על פי שאנו עלולים להרגיש משוחררים יותר. בעבור רוב המתאמנים זה עלול לפגוע בביצועים.
עם זאת מתיחה מגדילה את טווח התנועה, למשל, מתעמלת קרקע עשויה לעשות מתיחות לפני הופעה על מנת לבצע שפגט במהלכו, למרות שהיא חלשה יותר, הביצועים שלה השתפרו.
אומנם יש אנשי מקצוע הטוענים שהירידה בביצועים במהלך האימון בעקבות מתיחות לפני כן זה דבר שיצא מפרופורציות. סביר להניח שהמתיחות המתבצעות על רוב המתאמנים הממוצעים כיום מייצרים שינוי כמעט אפסי ואף זניח בגיוס הכוח בעת אימון.

האם מתיחה לפני פעילות גופנית עשויה לפחית את הסיכון לפציעה?
הראיות בשטח מרמזות כי מתיחות לפני אימון אינן מפחיתות את הסיכוי שלנו להיפצע.
על פי מספר מחקרים גדולים שנעשו בתחום אומר פרופ’ רוב הרברט (מ-Neuroscience Research Australia). עוד מצא כי יש קשר כלשהו בין השפעה של מתיחות לבין הפחתה של פציעות כמו קרעים בשרירים/גידים/רצועות, ומתיחות.
יחד עם זאת ציין כי גם אם אכן זה משפיעה זה נעשה רק בצורה מאוד מינורית.

ומה עם כאבי שרירים?
נמצא כי מתיחות בין אם לפני ובין אם אחרי אימון אינן מפחיתות משמעותית את הכאבים המתעוררים בשרירים שלנו לאחר אימון (DOMS) אצל מתאמנים בוגרים בריאים.

אז לעשות מתיחות או לא?
ההחלטה האם לעשות מתיחות לפני אימון או לא צריכה להיות מבוססת על המטרות שלך.
אם לדוגמא המטרה שלך היא להפחית את הסיכוי שלך להיפצע אז לפי המחקרים המתיחות הן מיותרות.
מנגד אם המטרה שלך היא להגדיל את טווח התנועה שלך על מנת לבצע שפגט או ליצור גמישות יתר, אף על פי שיהיה לנו פה הפסד של כוח חשוב לעשות מתיחות.
עבור רוב קהל המתאמנים כיום, ביצוע מתיחות לפני האימון הינו עניין של העדפה אישית. אם אתה אוהב לעשות מתיחות עשה זאת, ואם לא אז אל תעשה.

ואחרי אימון?
נכון להיום יש עדויות מעוטות מאוד על מתיחות ספציפית מיד לאחר אימון.
אם הייתי צריך לבחור מתי לעשות מתיחות, הייתי בוחר לעשות זאת לאחר האימון.
מאחר ולאנשים יש נטייה “להימרח” ובעקבות כך אנו עלולים להפסיד זמן מהאימון עצמו.
בנוסף לזה אם נעשה מתיחות לאחר האימון נרוויח גם זמן להרגיע את הנשימות שלנו ואת הדופק ולהחזיר את הגוף והנפש שלנו למצב של מנוחה.
באופן כללי מתיחות מחוץ לזמן האימון (או אימון מתיחות בפני עצמו) עלול להעצים כוח ומהירות ולהפחית פציעות. הזמן הטוב ביותר לעשות מתיחות זה כאשר השרירים חמים וגמישים, כגון בזמן יוגה או פילאטיס.

לסיכום
מתיחות לפני אימון מתבצעות כטקס לפני כניסה לאימון אצל המתאמנים הממוצעים היום בחדר הכושר. כמו שאמרתי למעלה, אם זה חלק מהשגרה שלכם ואתם נהנים מזה תמשיכו, אך אם לא גם זה בסדר! הכל תלוי מטרה ויעדים.

“כי למה לשדרג את הטלפון שלנו באלפי שקלים אם אנו יכולים לשדרג את גופנו בחינם?”

מקורות:

  1. BLACKWELLPUBLISHING
  2. BSJM
  3. ANATOMYTRAINS
  4. ONLINELIBRARY
אודות הכותב
כי למה לשדרג את הטלפון שלנו באלפי שקלים אם אפשר לשדרג את גופנו בחינם?
עוד כתבות שיעניינו אותך