אירובי או כוח
אימונים

אירובי או כוח: מה עושים קודם והאם יש לסדר משמעות?

כמו מתאמנים רבים, בטוח שיצא לכם לשאול את עצמכם ואת המאמן כושר שלכם, מה קודם, אירובי או כוח? אם להיות תמציתיים התשובה היא שזה תלוי במטרות שלכם בגדול. לדוגמה, בואו נגיד שאנחנו רוצים להתכונן למרתון, במידה וזה המצב הייתי אומר לכם קודם כל לצאת לריצה ורק אחר כך לגשת אל המשקולות על מנת שהרגליים שלנו לא התעייפו. 
03 מאי 2020

כמו מתאמנים רבים, בטוח שיצא לכם לשאול את עצמכם ואת המאמן כושר שלכם, מה קודם, אירובי או כוח?
אם להיות תמציתיים התשובה תלויה במטרות שלנו.

לדוגמה, בואו נגיד שאנחנו רוצים להתכונן למרתון, במידה וזה המצב הייתי אומר לכם קודם כל לצאת לריצה ורק אחר כך לגשת אל המשקולות.
אותו הדבר תקף גם לצד השני, אם אנחנו רוצים לבנות מסת שריר אז נאלץ להתחיל דווקא באימון הכוח ורק אחר כך לגשת לאירובי.
גם אם המטרה שלנו היא רק לשפר את הכושר הכללי שלנו חשוב לדעת לשלב בין אירובי וכוח בצורה נכונה.
שילוב לא נכון עלול לגרום לפציעות ונזקים אחרים על ידי כך שאנחנו מעמיסים על השרירים יותר מדי.
אז מה עדיף לנו קודם, למה עדיך לנו ומתי.

אירובי לאחר אימון משקולות

מתי עדיף כוח לפני אירובי

אם את מנסים לשפר את המשקלים שלכם באימונים, אז אין ספק שעליכם להתחיל מהכוח ורק אחר כך לעבור לאירובי.

  1. הסיבה הראשונה היא כזו:
    דמיינו שהשרירים שלנו הם כמו גומייה היא צריכה להיות מספיק נוקשת (לא קשה) בשביל שהיא תוכל להחזיק ולסחוב דברים.
    במידה ונמתח אותה מספר פעמים רב ובמהירות היא תהיה רפויה מדי לבסוף ולא תוכל להתכווץ חזרה למצב בו היא הייתה מלכתחילה.
    הפעולה האירובית מותירה את השרירים שלנו מתוחים מדי מה שמקשה על השרירים שלנו לעבוד כמו שצריך בפעולות הכיווץ.
    כל אלה בסופו של יום פוגעים ביכולת שלנו להתקדם במשקלים.
  2. סיבה נוספת היא מאגרי האנרגיה שבגופנו
    לא נרצה להוציא את האנרגיה על האימון האירובי לפני הכוח במידה ומטרתנו היא להתחזק.
    גופנו יהיה ריק מאנרגיה ונתקשה לממש את מלוא הפוטנציאל שלנו.

גומיות כוח

מתי עדיף לבצע אירובי לפני כוח

בין אם אתם מתכוננים למרתון ובין אם רציתם להשתפר במהירות הריצה שלכם, כנראה שתרצו להתחיל מאימוני האירובי ורק לאחר מכן לעבור לכוח.
העניין פה הוא הפוך, על מנת שתוכלו להשקיע את מרב האנרגיה שלכם באימון הסיבולתי ולאו דווקא בפיתוח מסת השריר.
חשוב לומר שהפעילות האירובית הזו צריכה להיות מתונה ולא יותר מ-15 דקות, לדבר הזה אפשר לקרוא חימום.
לא רק שחימום אירובי לא יפגע לכם בביצועים אלא ישפר אותם.
איך? מצד אחד אנחנו מחממים ומכינים את השרירים לקראת הפעילות, ומצד שני אנו לא מעייפים אותם.

נקודת שיוויון

אם אין לכם מטרה כזו או אחרת ואתם רק רוצים לשמור על שגרת כושר מאוזנת, זה לא באמת משנה ממה תתחילו, אירובי או כוח.
לאימוני הכוח יש פה יתרון קל בעדיפות בגלל החשיבות הכללית שלהם.
רוב האנשים יתמקדו בפעולות אירוביות כדי שיצליחו לרדת במשקל מאחר וזה שורף יותר קלוריות אך הרבה יותר כדאי לנו להשקיע באימוני הכוח.
אימוני כוח יעזרו לנו לשמר ולפתח מסת שריר, מה שלטווח הארוך יעזרו לנו לשרוף יותר קלוריות במצטבר.
בנוסף, המראה החיצוני שלנו יראה הרבה יותר טוב עם נצמד לאימוני כוח.

למי מאיתנו שלא מכיר, קיים גם אימון בשם קרוספיט, האימון עובד בצורה עצימה על הגוף, יעזור לנו לפתח מסת שריר והעבודה במהלך האימון מתבצעת בדופק גבוה (כמו פעילות אירובית).
יש דעות בעד ונגד קרוספיט, אך זה בהחלט משהו ששווה לכם לנסות.
לסיום אם אפשר להבין משהו מכל מה שדיברנו עליו היום, הוא שרצוי מאוד לשלב בין השניים, רק צריך לדעת לשם מה ואיך.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by וואן בודי – אתר הכושר של ישראל (@onebody.co.il) on

אודות הכותב
כי למה לשדרג את הטלפון שלנו באלפי שקלים אם אפשר לשדרג את גופנו בחינם?