ירידה במשקל
דיאטה וירידה במשקל

ירידה במשקל: כמה ארוחות מומלץ לאכול ביום כדי להצליח?

האם תדירות גבוהה של 6 ארוחות 'קטנות' לאורך היום יכולות להגביר ניצול שומן בגוף? או אולי דווקא תדירות נמוכה יותר של 3 ארוחות מרכזיות ביום יסייעו בצמצום ההיקפים? הרבה סברות קיימות לכל גישה. מה נכון ומה פחות? עושים לכם סדר.
26/11/19 זמן קריאה: 3 דק’

ירידה במשקל באמצעות תדירות ארוחות, האם זה יצליח?

עד היום כבר בוצעו אין ספור מחקרים במטרה לאתר את הגישה התזונתיות שתוכל לסייע בוויסות התיאבון ובהגבלת הצריכה הקלורית.
מה יצר את העניין מלכתחילה? שיעור ההשמנה בעולם המערבי שנחשב כלא פחות מ'מגיפה'.
הערכה לפיה עד שנת 2030 כ- 1.9 מיליארד אנשים יהיו בהשמנה או בעודף משקל היא המניע לחקר הנרחב בתחום.
וכפי שכבר ידוע לכם, כריבוי המחקרים ריבוי הדעות.
יחד עם זאת, האוכלוסייה ברובה מנסה לבצע ירידה במשקל כדרך קבע, אך הרוב לא מצליח, האם יש פה שיטה שאנשים לא מיישמים?


רוצים לקבל את onebody למייל? הרשמו לניוזלטר שלנו

מאיפה מגיעים כל המיתוסים האלה?

חלק מהסברות שאנו מכירים כיום מבוססות על מחקרים שבוצעו בעבר, עד כמה עבר? יותר מ- 50 שנה.
במרוצת הזמן מחקרים חדשים פורסמו וחלק מהטענות הופרכו, ממש כפי שקרה לטענה שצריכת ארוחות בתדירות נמוכה עלולה לגרום לעליה במשקל.
איפה הבעיה? המחקרים שהוכיחו את הקשר המפוקפק בין צריכה בתדירות נמוכה לעליה במשקל התבססו על דיווחים עצמיים או שאלוני צריכה ואלו לרוב מושפעים מדיווח חסר.
זו אחת מהסיבות שאמינות המסקנה הזו כיום מוטלת בספק, ולא תופתעו לגלות שמאז לא הוצגו ראיות משמעותיות ממחקרים אחרים שתומכים בטענה.

אך יש גישות אחרות שמתבססות על עיקרון הגיוני ופשוט

חשבתם על עצם האכילה כהוצאה אנרגטית?
כפי שגופינו צורך אנרגיה לביצוע מגוון פעולות, כך נדרשת הוצאה אנרגטית בתהליכים פיזיולוגיים של עיכול, ספיגה ואחסון המזון לאחר האכילה.

"אז מה ירידה במשקל תגיע מאכילה"

קודם כל כן, באכילה נכונה לך, אך חשוב להבין האם כמות ארוחות גדולה יותר תשפיע על ההוצאה הקלורית.

עוד כתבות שעשויות לעניין אותך ב- ירידה במשקל:

אז מה קורה אם אוכלים בתדירות גבוהה יותר?

על זה כבר חשבו, וחקרו.
ואכן בניסויים שבוצעו על כלבים נראה שההוצאה האנרגטית באכילת 4 ארוחות ביום הייתה גבוהה יותר מארוחה אחת שהכילה כמות קלורית זהה.
אך עדיין לא הגענו למסקנה שלה ציפינו, השלב המחקרי הבא הוא בבני אדם ושם עדיין לא הצליחו לאתר הבדלים בהוצאה הקלורית כתלות בתדירות הארוחות.
וגם אם כך היה, זה ברור שהזדמנויות אכילה מרובות בתרבות השפע בה אנו חיים יכולות בהיסח הדעת להסתיים בצריכת יתר ועליה במשקל.

כמה חלבון צריך לאכול ביום

תזמון זה עניין של טיימינג

מה זה אומר?
השעון הביולוגי בגופינו פועל במקצב מסוים והרכב ארוחה מסוים בתזמון הנכון יכול לתרום רבות לבריאותנו ואפילו לסייע בירידה במשקל.

כך הוכח במחקר שבוצע על קבוצת נשים בעלות עודף משקל.
במהלך 12 שבועות בהם אכלו ארוחת בוקר עשירה בקלוריות וארוחת ערב דלה בקלוריות ירדו משמעותית במשקל בהשוואה לנשים שאכלו ארוחת בוקר דלה בקלוריות וארוחת ערב עשירה בקלוריות.
צריכה קלורית מוגברת בערב עלולה ליצור הפרעה בשעון הביולוגי ולגרום לאפקט בריאותי לא רצוי וכן להשמנה.
ואם אכילה בערב, השתדלו להימנע ממזונות שומניים מאחר שהם עלולים לפגוע באיכות השינה.

דיאטה לגברים

רוצים לקבל את onebody למייל? הרשמו לניוזלטר שלנו

מה אני לוקח מהכתבה?

בשורה התחתונה, בהנחה שאתם מקפידים על צריכת מזון נאותה ומאוזנת ניתן ליישם כל אחת מהגישות.
אמנם לא קיימת המלצה חד משמעית אבל מה שבטוח הוא שמסגרת הארוחות שנוחה לכם היא זו שתעבוד עבורכם.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by וואן בודי – אתר הכושר של ישראל (@onebody.co.il) on

מקורות:

אודות הכותב
בחורה פרפקציוניסטית, מה שלא נעשה בשלמות לא נעשה, אתם יודעים למי מראים חצי עבודה? בעלת B.SC במדעי התזונה, האוניברסיטה העברית