דיאטה קטוגנית
עולם התזונה

דיאטה קטוגנית: עד כמה היא באמת מוצלחת?

מה זה בכלל סוג הדיאטה הזה? ולמה היא כל כך נפוצה בארהב?!
22 דצמבר 2019

מי היה מאמין שצריכה גבוהה של שומנים תוכל לסייע לירידה במשקל?
תתפלאו, אבל עד היום ישנן עדויות בספרות לפיהן צריכה גבוהה של שומנים לצד צריכה מועטה של פחמימות זאת הנוסחה להצלחה.
דיאטה קטוגנית – נעים מאוד.

מאכלים לא משמינים

התגלית המקרית

אי שם באזור 1920 הדיאטה הקטוגנית נכנסה לשימוש.
כמה לדעתכם ניסו לרדת באמצעותה במשקל? כנראה שאף לא אחד, כי תאמינו או לא הדיאטה המפורסמת בכלל החלה את דרכה בעולם הקליני כטיפול באפילפסיה ובהמשך במחלות אחרות.
כך היה עד שתופעת לוואי מסקרנת אחת שינתה את התמונה והובילה לתפנית ולשימוש בדיאטה לצרכים שמוכרים לנו היום.
אז מהי אותה תופעה? לאורך שנות המחקר נאספו עוד ועוד עדויות על ירידה במשקל במסגרת ביצוע הדיאטה, נתון מדהים בהתחשב בעובדה שזו כלל לא הייתה מטרתה.
מה סוד הקסם? ומה הופך את הדיאטה לשונה מהאחרות?

עוד כתבות שעשויות לעניין אותך:


 

באותה התקופה הסיבה לכך לא הייתה ברורה אך היום היא ברורה קצת יותר.
אם נבחן דיאטה מסורתית של הגבלת צריכה קלורית בקרב אנשים עם השמנת יתר, סביר שנבחין בעלייה מסוימת בתיאבון, וברור שזה לא תוצר רצוי עבור מי שמעוניין להוריד ממשקלו.
ומה לגבי דיאטה קטוגנית? בה דווקא אפשר להבחין בתופעה הפוכה מזו.
למרות שנחקרים שמבצעים את הדיאטה מצויים תחת הגבלה תזונתית, הם מדווחים על ירידה בתיאבון,
ואם במסגרת הדיאטה הם לא מוגבלים מבחינה קלורית, נראה שאותה ירידה בתאבון גורמת להם להגביל את הצריכה הקלורית בעצמם, כלומר באופן ספונטני הנחקרים צורכים פחות קלוריות.
נשמע טוב בכדי להיות אמתי.
אז איך זה יתכן?

תפריט דיאטה

אז מה אוכלים?!

בתפריט נמצא הרבה מקורות חלבון כגון: בשר, ביצים, מקורות מהצומח ועוד מלא.
אך גולת הכותרת פה היא השומן.
אנו נמצא את עצמנו צורכים כמויות כפולות ומכופלות של שומן, בין אם הוא מהחי או מהצומח.
מה הכוונה? אפשר לאכול המבורגר (כל עוד הוא בלי לחמנייה), אפשר לאכול שמנת, גבינות עם אחוז שומן גבוה, טונה בשמן ועוד מלא מאכלים בסגנון.
מה לא נמצא? כמעט ולא נמצא פחמימות.

רוצים לקבל את onebody למייל? הרשמו לניוזלטר שלנו

בשורה תחתונה, הדיאטה מומלצת?

אמנם הדיאטה הקטוגנית בימינו הפכה פופולרית לצורכי ירידה במשקל בטווח הקצר ולעיתים אף מציגה תוצאות טובות יותר מדיאטה דלת שומן,
אך חשוב לזכור שירידה במשקל היא תוצאה של גרעון קלורי ולכן צריכה קלורית גבוהה, גם אם במסגרת הדיאטה הקטוגנית, תמנע את הירידה במשקל.
הדיאטה יכולה להתאים למי שיכול להתמיד בהגבלותיה, עם זאת יש לבצעה במעטפת המקצועית הנכונה למניעת מצב של חסרים תזונתיים.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by וואן בודי – אתר הכושר של ישראל (@onebody.co.il) on

דיאטה קטוגנית מעניינת אותך? הנה הפן המדעי

בדיאטה הקטוגנית צריכת הפחמימות היא מועטה ולכן מקור האנרגיה העיקרי לגוף מתקבל מחמצון חומצות שומן, תהליך שבסיומו מתקבלות מולקולות מדכאות תיאבון- קטונים.
אגב, באופן לא מפתיע על שמן קרויה הדיאטה.
איך הן מצליחות לדכא את התיאבון?
ע"פ מנגנון שהוצע במסגרת מחקרית, קיימת אינטראקציה ביניהן לבין מתווכים הורמונליים האחראים על מידת התיאבון שלנו, נסביר.
במצב רגיל מופרש בסיום ארוחה הורמון המקנה תחושת שובע, ריכוז ההורמון משתנה במצבים שונים, למשל לאחר תהליך של ירידה במשקל נמצא שריכוזו יורד בצורה משמעותית, ואם הורמון השובע מופחת אזי תחושת הרעב מוגברת וברור לנו עד כמה רעב יכול להכשיל כל ניסיון ירידה במשקל.
לעומת זאת, כשההורמון נבחן במצב קטוגני, נמצא שריכוזו נשמר במידה דומה לזו שלפני הדיאטה, כלומר הדיאטה הקטוגנית
לא הובילה לשינויים משמעותיים בהפרשת הורמון השובע ועל כן מבצעי דיאטה זו פחות התמודדו עם תחושת רעב, ובמובן מסוים אותגרו פחות בתהליך הירידה במשקל.
בקיצור, ע"פ סברה זו, ירידה במשקל באמצעות דיאטה קטוגנית מלווה בתחושת שובע גבוהה יותר בהשוואה לדיאטה שמכילה פחמימות ושלא נוצרים בה קטונים.

בהצלחה!

מקורות:

  1. NCBI
  2. NCBI
אודות הכותב
בחורה פרפקציוניסטית, מה שלא נעשה בשלמות לא נעשה, אתם יודעים למי מראים חצי עבודה? בעלת B.SC במדעי התזונה, האוניברסיטה העברית