פאמפ
אימונים

פאמפ בשריר: למה זה חשוב ואיך משיגים אותו?

פאמפ טוב הוא משהו שכל מפתחי הגוף צריכים לכוון אליו, בכך שהוא מסמל אפקטיביות של אימון ובכך, היפרטרופיה (גדילת שריר). אך מהו בדיוק "פאמפ" ואיך המרכיב החשוב הזה לגדילה שרירית מושג?
12 מאי 2020

פאמפ וההשפעות החיוביות שלו על האימון

עפ"י תהליכים פיזיולוגיים, פאמפ הוא תוצאה של מספר פעילויות שונות.
בתחום פיתוח הגוף, הפעולה הנדרשת להשגת הפאמפ היא הרמת משקולות המבוצעת כראוי, מן הסתם.
כמפתחי גוף, אנו מתאמנים עם משקלים למטרה הספציפית של גדילה ופיתוח השרירים.
כל עוד זו מטרתנו, הפאמפ יהווה סימן דרך להגעה אל היעד ולהשגת המטרה.

בכל אופן, לא תמיד אנו מצליחים להשיג פאמפ איכותי ומספק, מעבר להרגשת האכזבה וחוסר הסיפוק, זה לא הדבר היחיד שאמור להדאיג אותנו.
חוסר היכולת להשיג פאמפ מסמן על חוסר בתנאים הכרחיים לגדילה והתפתחות.
כאשר יש פאמפ, אנו יודעים שתגיע גדילת שריר, פאמפ הוא סימן לכך שכל תהליכי פיתוח הגוף פועלים כראוי.

פאמפ, מהו ולמה צריך אותו?

על מנת להשיג גדילה מקסימלית, פאמפ צריך להימצא במשוואה.
הדרך היחידה שניתן להשיג אותו היא להתאמן בצורה נכונה עם צריכה קלורית מספקת, על מנת לאפשר אספקת דם טובה לשרירים הפועלים במהלך האימון.
שרירים הנמצאים בעבודה באימון התנגדות זקוקים לאספקת חמצן ומזון, וסילוק חומרי פסולת (זהו תפקידו של הדם).

כאשר שריר בפעולה בזמן אימון, זרימת דם מופחתת מאיזורים שונים בגוף על מנת לספק לשריר את כמות הדם הדרושה לביצוע מקסימלי.
למשל מהקיבה, אין צורך כרגע לספק דם לטובת פירוק מזון, אחת הסיבות למה צריך לדעת איך אוכלים לפני אימון.
הדם צריך להיות רווי בחמצן לפני שהוא מוזרם אל השרירים הפועלים, כאשר הוא מגיע אליהם, אנו חשים בנפיחות ולחץ באותו השריר, אשר לה אנו קוראים פאמפ.
שורה תחתונה, פאמפ זהו תהליך של זרימת דם לשרירים עקב הקרע בהם שנגרם כתוצאה מהאימון.

אש בעיניים

אם נעמיק בנושא, ניווכח לגלות כי בזמן אימון, שריר יכול לקבל אספקה דמית גבוהה פי 4 מאספקתו בשעת מנוחה.
נשאלת השאלה, מדוע צריך השריר כל כך הרבה דם?
כפי שצוין, השריר זקוק לכמות גדולה יותר של מזון וחמצן מאשר בשעת מנוחה, על מנת לאפשר תחזוק בזמן אימון התנגדות קשה.
חומרי פסולת דורשים סילוק, על מנת שהשרירים יוכלו להמשיך לפעול כראוי.
שריר צריך דם על מנת לעבוד בצורה אפקטיבית ולהתאושש בצורה מהירה לאחר מנוחה קצרה, במידה והעבודה תהיה אפקטיבית, תתרחש גדילה שרירית.

גדילה תגיע כתוצאה ממתיחת ה"fascia", רקמת החיבור של תא השריר, מתיחה זו מתרחשת כאשר השריר בפאמפ וגודלו מעבר לגודלו הרגיל.
כאשר רקמה זו נמתחת, ישנו מקום זמין לגדילה נוספת של שריר.

איך משיגים את הפאמפ?

כפי שצוין, ישנם מספר צרכים על מנת למלא את השריר בדם.
הראשונה מיועדת לספק ביטחון ובסיס חזק – כאשר אנו מתחילים באימון, מערכת העצבים שלנו מאותתת ללב להתחיל להזרים יותר דם.
דם זה מצליח לזרום בקצב גבוה יותר הודות להעלאת הדופק ולחץ הדם, והוא מגיע לשרירים העובדים, בכך עוזר לפאמפ להתחיל להופיע.

אצנים למרחקים קצרים (ספרינטרים) לדוגמא, חווים פאמפ מדהים ברגליים אחרי ריצת 100 מטר (ספרינט בכל הכוח).
הספרינטר צריך אספקת אנרגיה הולמת על מנת להמשיך את הכיווץ השרירי המתמשך והמהיר על מנת להשלים את ריצת 100 המטר בזמן הקצר ביותר.

בחזרה לאימון משקולות שהיא פעילות אנ-אירובית בטבעה, השריר זקוק לאספקת אנרגיה מידית.
אדנוזין פוספט (ATP), קריאטין וגליקוגן נזעקים לעזרה ונמשכים ממאגריהם כדי לספק את השריר, מה שמסייע לו לבצע פעילות ממושכת ולטווח הארוך לפאמפ.
שריר שלא יקבל אספקה הולמת של חמצן לא יצליח להתכווץ ולפעול לאורך זמן, לכן הגבלת העצימות של תרגיל עלולה לסייע בפאמפ בצורה נכונה וטובה.
לקטט או "חומצת חלב" גם תמלא את השריר, מה שיגרום לתחושת חנק, חוסר בייצור אנרגיה ולבסוף כשל שרירי.
דם אשר מסופק לשריר תחת תנאי עבודה מקסימליים יעזור לפעולת פינוי של הלקטט מחוץ לשריר, בכך יסייע לפאמפ טוב.

    רוצים לקבל את onebody למייל? הרשמו לניוזלטר שלנו

    פאמפ והשימוש שלו כיום

    אנו חווים אותו בתפארתו בסוף האימון, כשאנחנו נראים "מנופחים".
    מי לא אוהב את המראה הזה וישמח לשמור עליו לאורך זמן? אז חדשות טובות, זה אפשרי.
    כל עוד נקפיד על שגרת אימונים קבועה של 3-4 אימונים בשבוע, נקפיד על מנוחה ראויה ושתיית מים ותזונה תומכת עלייה במסת שריר, אנו נשמור על המראה הזה.
    בנוסף, אחת לכמה זמן (ממוצע של אחת ל2-4 חודשים) נבצע שבוע דילואוד, שבוע של הורדת משקלים ומתן זמן התאוששות משמעותי לגוף, שאחריו נחזור לשגרה.